Kristianstad Scoutkår logga 100 år plus
b2b_016.jpg 2013-05-24,18-14-8-397.jpg DSCF0856.jpg DSCF5511.jpg
Kalender
Här visa viktiga datum.
Om texten är för snabb, flytta då musspekaren över den så stannar den. Detta gäller även bloggrutan

Visa allt

Bloggar

Kristianstadscoutkår Blogg

Camp In Camp 2011 Rjukan 2010
Äventyrets blogg
Jiingibloggen

spacer

Nu närmar sig hösten och en ny spännande, lärorik och rolig scouttermin börjar. Vi på spårarna årskurs 2 och 3 börjar måndagen den 28 augusti 18.00-19.30. Vi har platser kvar i vår grupp så är du intresserad av att börja så hör av dig till Linda. Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida. www.kristianstadscout.se
Välkomna!

spacer2017-08-17
spacer

Då var det över, Jamboree 2017 är slut för i år. En härlig vecka med ganska mycket sol, lite vind, lite regn, mycket nya minne, ännu fler nya kompisar och en stor längtan till nästa Jamboree.
Dagen har bestått av rivande, städande och packande. Våra nya vänner åkte vid 12 och stax där efter kunde även vi lämna området. Trötta efter nattens disco men nöjda 😄
Tack Jamboree 17 för denna sommaren 🌸

spacer2017-08-12

Sista riktigt dagen är på fältet och Jamboree 17 😢
Idag har vi städat, plockat ihop och börjat riva lite. Vi har bland annar rivit våra vidsydd så inatt sover vi alla i mattältet tillsammans med 9 scouter från Österrike, så pyjamasparty i by 24-7. Lunchen föll inte våra scouter i smaken idag så vi skickade in Oscar till Åhus för att köpa pizza 😋
Kvällen fortsatte med karneval tåg i våra hubbar ner till stora scen där avslutnings showen skulle vara. Färgglada och självlysande gick vi ner 😄
Kungen kom och gjorde precis som han brukar, RAKETEN. Det hela avslutades med Peg Parnevik 😍
Nu fortsätter kvällen med discon och annat skoj.

spacer2017-08-11
spacer

Torsdag och utmanarnas dag som det så fint heter. I dag har vi planerat för ett spännande kommande projekt tillsammans med våra nya kompisar från Österrike. Vi har även sprungit marinens hinderbana, köpt glass, spelet spel och gjort mat såklart 😋
Kvällen har vi spenderat på stranden med ca 1500 andra scouter på utmanarnas strandhäng 🐳

spacer2017-08-10
spacer

Dagen börjar tidigt för få av oss som ville testa morgon yoga, en bra start innan bymöte. Resten av våra scouter tog tillfället i akt att ta en riktigt lång sovmorgon, så lång att vi nästan missa matutdelningen. Frukost eller förmiddagsfika på det blev pannkakor 😋
Annars har dagen varit lugn, solen har tagit hårt så våra scouter har varit slitna. Nu under kvällen har det varit en del besök och lite snack och spel med den kåren från Österrike som vi delar by med 😊

spacer2017-08-09
spacer

Dag 4 på lägret och solen har lyst över oss ☀️
Johanna har varit funktionär även idag och har haft hand om fritidsbarn från Gammlegårdens fritids. Våra utmanare började med att ta sovmorgon 😴
Sen tog de en sväng inom försvarsmaktens monter och där blev de fast hela förmiddagen. De snackades och sprangs hinderbana. Under eftermiddagen har de lekt med sanningen 🤔
Under dagen har vi även haft en hel del besök, alltid trevligt. Framför allt när de har glömda saker mig sig 👍🏽

spacer2017-08-08
spacer

Dag 3 på fältet och solen och lyst på oss, så mycket att vissa till och med har bränt sig ☀️☀️
Idag har jag (Johanna ) jobbat som funkis och tagit hand om 20 fritidsbarn från Vä. Resten av gänget har tagit dåligt med bilder men de hade sjukt kul på trashockyn har jag hört. Under kvällen har vi varit på ett lägerbål utan gränser men gränsen gick nog för oss när vi inte hörde något ljud 🔥🔥

spacer2017-08-07
spacer

Dag 2 och invigning 😍 invigningen var kanske inte det bästa vi har sätt men men 😉 Bygget av byn har fortsatt och kvällens meny bestod av en supergod kycklinggryta tillagad av våran kock med fler 😋
Dagens lärdom är - följ inte portionerna på matveteförpacknungar, de stämmer ej för tonåringar!
Dagens ord - handsprit 🕸

spacer2017-08-06
spacer

Då var vi på plats i 24-7 tillsammans med 13 scouter från Österrike. Dagen har bestått av lägerbygge och matlagning, tunnbrödsrulle med korv och mos stod på meny 😋
Lite regn har vi fått men annars har det vart okej väder ☀️☀️

spacer2017-08-05

Jamboree 2017 här kommer vi 😎

SOSPOPUNONKOK ..så heter årets läger på Rövarspråket som vi fick lära oss idag på Kalle Blomqvist dagen.....en lite mer okänd Astrid karaktär. Alla fick lära sig sitt namn på detta språk.

Förmiddagen fortsatte med en variant av Röda och Vita rosen där patrullerna fick leta ledtrådar och lösa uppgifter på lägerområdet. Det hela avslutades med att de hittade skatt som visade sig vara glassbiljetter.

Lägret avslutades vid 16-tiden och då hade alla fått ett fint lägermärke som var designat av Spårarscouten Malte.

Vi plockade även ner hela vårt läger idag och transporterade alla våra blöta tält som nu finns på Udden för torkning. En hel del annat material skall nu åka vidare till nästa läger som vi skall höra om i nästa vecka.

OBS! Kontrollera era scouter för fästingar!

spacer2017-08-04
spacer

Idag var det Pippis dag på SPUNK2017 och dessutom kom Bäverscouterna till lägret. Vädret har varit regn hela dagen så vi har verkligen fått använda våra regnställ.

På förmiddagen tillverkade vi penningpungar och vi vaskade guld i bäcken.

Eftermiddags program bestod av sakletning som slutade att vi hittade ett sockerdricksträd med sockerdricka.

Efter middagen kom det en rejäl åskskur och det blåste upp till storm så ett par tält blåste isönder bl.a. vårt mattält. Det var lite kaos en stund med tält som blev blöta och scouter som blev rädda. Ingen blev skadad och vi har nu lagat alla tält och torkat blöta sovsäckar under kvällen.

Alla scouter har tittat på film inne i ladan, vi tittade på Kalle Blomqvist och det var riktigt spännande och mysigt. Vi åt popcorn och alla blev på bättre humör igen.

Vi hoppas på bättre väder imorgon.

spacer2017-08-03
spacer

Dagens tema är "Emil i lönneberga"! Dagen fylldes med hyss, lek och matlagning!

På förmiddagen så gjorde vi en massa godsaker! Vi gjorde bröd, smör, ost och en massa karameller i olika smaker så som mint och citron.

Smöret gjorde vi genom att vispa vispgrädde och salt, det tog ett tag men tillslut gick det! Karamellen fick kokas till hela 150 grader!! Sedan skulle den rullas och klippas. Efter provsmakning så doppas de i floursocker och sedan delades de ut! Så mycket roligt och gott!

Man kan ju inte ha en dag om Emil utan att göra våra egna trägubbar! Alla scouter fick tälja sin egen gubbe!! Massor av idéer!

Sedan så åkte vi tillbaka till Bosarpssjön och tog oss ett kallare bad än förra gången. Uppfriskande!!

Sen bestod resten av dagen bestod av bus och lek! Allt från kortspel till sporter lektes mellan alla barn!

Nu ska vi på ljusspår!! Vi ses imorgon!

spacer2017-08-02
spacer

Sent inlägg men bättre än aldrig!

Igår så hade lägret temat Ronja Rövardotter!

Efter en stor frukost så drog vi ut på äventyr! Scouterna blev indelade i fyra patruller, sedan så gick patrullerna för sig till olika stationer.

På dessa stationer så kunde man t.ex. emaljera (att bränna fast ett pulver på brickor), olika sammarbetslekar, surra broar och klättra i träd! Super kul!

Till lunch så fick vi "Birks pytt" (eller pytt i panna) och "Lovis grillar" (Grillspett med pastasallad). "Maten var supergod!!" Säger barnen 😄

spacer2017-08-02

LÄGER!!!
I år så har sommarlägret temat "Spunk - Astrid Lindgren".
Idag så var det den första dagen, vilket betyder bygga, ställa tält och lek... Massor av lek!

Vi ledare började dagen med att vänta upp våra scouter och sedan skicka dem vidare i grupp till lägerområdet, dit tog de sig genom att föja olika "luffartäcken". Efter det att man kom upp till lägerplatsen så börjades det ställas tält.

Med slanor och rep i hand börjades byggandet! Det byggdes diskställ, matbord, stolar och tvättstälk. Detta hjälpte vi alla till med, både stora som små.

Mat serverades så klart! Både hamburgare och kycklinggryta med ris!

Sedan in mot kvällen så åkte vi till Bosarpssjön och tog oss ett dopp... Eller fem.

Nu varvas det ner och det rör sig om att packa upp våra sovsaker.

spacer2017-07-31
spacer

Ledarfika och födelsedagsfirande på SPUNK 2017!